خانه / سبک زندگی / چرا قبل از دیدن کسی او را قضاوت می‌کنیم؟

چرا قبل از دیدن کسی او را قضاوت می‌کنیم؟

برترین ها: همه‌ی ما دوستی داریم که قبل از ملاقات با دیگران در مورد قضاوت آن‌ها به ما هشدار می‌دهد. شاید برای شما هم پیش آمده قبل از این که کسی را ملاقات کنید، دوستتان به شما هشدار می‌دهد که گاردتان را باز نگذارید، چون ممکن است آن فرد رفتار بی ادبانه‌ای داشته باشد. آن فرد غالبا مردم را به تمسخر می‌گیرد، اما دوست‌تان سال هاست که او را می‌شناسد و به رفتار او عادت کرده است. شما حالا قبل از این که حتی او را ملاقات کنید، تصور بدی نسبت به او دارید.

چرا بعضی‌ها قبل از این که شما را ببینید در موردتان قضاوت می‌کنند؟

تمایل به قضاوت کردن افراد، حتی قبل از این که آن‌ها را ملاقات کنید امری طبیعی است. اولین تصور مهم است، اما گاهی اوقات می‌توانید حتی قبل از آن که فردی را ملاقات کنید اولین تصور او از خودتان را ایجاد کنید. جالب شد نه؟ در ادامه ما را همراهی کنید.

مردم با سرعت نور شما را قضاوت می‌کنند

تصور مردم از شما در یک لحظه ساخته می‌شود. تنها ۱۰۰ میلی ثانیه برای ایجاد یک تصور زمان لازم است و مردم به همین سرعت در مورد شما قضاوت می‌کنند. در هنگام تشکیل یک تصور اولیه، دو ناحیه از مغز مورد استفاده قرار می‌گیرند: آمیگدال و قشر کمربندی پشتی (PCC).

آمیگدال عملکرد کاربردی تری دارد، این بخش داده‌های دریافت شده توسط حواس شما را ترجمه و آن‌ها را به سیگنال‌های اجتماعی متصل می‌کند. در حالی که PCC مربوط به احساسات و حافظه است و تجربیات زندگی تان را به احساسات شما متصل می‌کند. این دو پاسخ به شما کمک می‌کنند تا سریعا تصمیم بگیرید که آیا فردی که ملاقات کرده اید را تایید می‌کنید، یا نمی‌خواهید او را دور و بر خود نگه دارید.

این غریزه بقا است که به سرعت دیگران را ارزیابی می‌کند، تا مشخص کند آیا آن‌ها تهدیدی برای شما محسوب می‌شوند یا خیر. مواردی مانند طرز لباس پوشیدن و رفتار اولیه افراد به شما کمک می‌کنند تا پس از ملاقات با آن‌ها سریع آن‌ها را قضاوت کنید. اما شنیدن داستان‌هایی از طرز رفتار دیگران بدون این که حتی آن‌ها را ملاقات کرده باشید نیز می‌تواند باعث شود شما تصوری از آن‌ها را در ذهن خود ایجاد کنید.

چرا بعضی‌ها قبل از این که شما را ببینید در موردتان قضاوت می‌کنند؟

هنگامی که در معرض این اطلاعات قرار می‌گیرید، مغزتان سعی می‌کند که رابطه میان این اطلاعات و تجربیات گذشته تان را پیدا کند تا بتوانید به سرعت میزان ارزش این فرد جدید را ارزیابی کنید و تعیین کنید که آیا او ارزش یک ملاقات دوباره را دارد یا خیر. درست مانند این؛ اگر کسی که با او رابطه نزدیکی دارید نظر خودش را درباره کسی که شما تا به حال ملاقات نکرده اید بیان کند، یک تصور از آن فرد در ذهن شما نیز شکل خواهد گرفت که همان قضاوت کردن است.

چرا بعضی‌ها قبل از این که شما را ببینید در موردتان قضاوت می‌کنند؟

حالا که تصور مبهمی از این فرد دارید، مغز شما ممکن است شروع به ساختن داستان‌هایی درباره او کند. این طور می‌توانید با اطلاعات کمی که از او در اختیار دارید او را بهتر بشناسید.

قضاوت فوری ممکن است نادرست باشد

حالا شما بدون این که حتی این فرد را بشناسید، افکاری تعصبی و قضاوت شدیدی علیه او در ذهن خود دارید. زمانی که دیدگاهی منفی نسبت به کسی که تا به حال ملاقات نکرده اید پیدا کنید، تغییر احساستان در آینده ممکن است دشوار باشد. تعصب شما حتی ممکن است برای آن فرد قابل تشخیص باشد، بدون این که منظوری داشته باشید.

زمانی که بالاخره با آن فرد ملاقات می‌کنید، او هر کاری که انجام دهد یا هر حرفی بزند تصور شما را از خودش تایید می‌کند. هر رفتار خلاف انتظارتان به عنوان استثناء برداشت می‌شود، زیرا فکر می‌کنید از قبل می‌دانید که او واقعا چه کسی است. این قضاوت و تعصب پیشگیرانه می‌تواند رابطه خوبی که ممکن بود میان شما به وجود بیاید را خراب کند.

بر عکس این، اگر کسی که با او رابطه نزدیکی دارید از کسی تعریف کند، این باعث می‌شود قبل از دیدن آن فرد نسبت به او دیدگاه مثبتی پیدا کنید. تغییر این دیدگاه نیز مشکل است، زیرا با این که شما نظر مثبتی نسبت به آن فرد دارید، هنوز هم دیدگاهتان متعصبانه است.

چرا بعضی‌ها قبل از این که شما را ببینید در موردتان قضاوت می‌کنند؟

فرد بد سیرتی که به عنوان یک دوست خوب برای شما توصیف شده است، برای نزدیکی به شما نسبت به دیگران شانس بالاتری دارد، زیرا همین حالا او را پذیرفته اید. در این صورت علی رغم این که او رفتار‌های بد خود را به شما نشان می‌دهد، باز هم فرصت بیشتری برای اثبات خود، به عنوان یک فرد خوب را خواهد داشت. این قضاوت و تعصب از جانب شما می‌تواند باعث شود با کسی وارد رابطه شوید که در واقع در زندگی تان به او نیازی ندارید.

دیگران هم شما را به همین روش قضاوت می‌کنند

بسیاری از افراد ممکن است حتی قبل از ملاقات با شما تصوری از شما داشته باشند و درباره شما قضاوت کنند. اگر کسی قبلا از شما برای آن‌ها تعریف کرده باشد، احتمالا صمیمی شدن با آن‌ها برای شما ساده‌تر خواهد شد، زیرا آن‌ها همین حالا تصور خوبی از شما دارند.

در صورتی که دیگران حرف‌های بدی در مورد شما زده باشند، برعکس حالت بالا اتفاق می‌افتد. حتی اگر آن‌ها به طور عمدی شما را ناراحت نکنند، باز هم این امر می‌تواند موجب اختلاف میان شما و آشنایان جدیدتان شود.

چرا بعضی‌ها قبل از این که شما را ببینید در موردتان قضاوت می‌کنند؟

برای جلوگیری از افتادن در این تله و برقرار کردن هر رابطه نامناسبی، یا به وجود آوردن قضاوت و تصور منفی برای دیگران بدون این که قصدش را داشته باشید، سعی کنید روش فکر کردنتان را تغییر دهید.

اجازه ندهید دیگران به جای شما فکر کنند

طبیعی است که بر اساس حرف‌های دیگران تصورتان از آدم‌ها را شکل دهید، اما این کار را نکنید. مغز ما طراحی شده است تا این گونه ارزیابی‌ها را انجام دهد. اما به چالش کشیدن این ارزیابی‌ها دست خود شماست. به این تصورات اجازه ندهید ثابت و بی تغییر باقی بمانند. به این فرد جدید فرصتی بدهید تا ثابت کند تصور شما اشتباه است.

ذهن خود را باز نگه دارید. شما نمی‌دانید چه متغیر‌های دیگری ممکن است بر قضاوت آن‌ها تأثیر بگذارند. تلاش کنید افراد و رفتارشان را هدفمندانه تحت نظر بگیرید. نه فقط این که رفتارشان با شما چگونه است، بلکه رفتارشان با دیگران را نیز در نظر داشته باشید.

هنگامی که اجازه ندهید نظرات دیگران بر نظرات شما تاثیر بگذارند، می‌توانید با کسانی که قبلا هیچ شانسی برای برقراری ارتباط با شما نداشته اند، روابط محکمی بسازید. شما قادر به ساختن تصورات خود و تصمیم گیری برای این هستید که چه کسی ارزش بودن در زندگی شما را دارد.

مراقب حرف‌هایی که می‌زنید باشید

در مورد دیگران حرف‌های بد نزنید. این کار نه تنها از لحاظ اخلاقی غیر قابل قبول است، بلکه باعث می‌شود دیگران در مورد کسی که شما در واقع به او علاقه دارید یک قضاوت نادرست و تصوری منفی پیدا کنند. به عنوان مثال، مردم هنگامی که با شریک زندگی شان دچار اختلاف شده اند از آن‌ها گله و شکایت می‌کنند. نه این که واقعا نخواهند در کنار شریک زندگی‌شان باشند، اما نیاز دارند که خودشان را خالی کنند. اما حالا هرکسی که این گله‌ها را شنیده باشد، فکر می‌کند شریک زندگی‌شان مناسب آن‌ها نیست و باید هر چه زود‌تر از زندگی آن‌ها بیرون برود.

متوجه باشید که حرف‌های شما چطور نظر دیگران را شکل می‌دهند و بر آن تاثیر می‌گذارند. می‌توانید با تعریف و تمجید از کسانی که دوستشان دارید قبل از معرفی آن‌ها به کسانی که برایتان مهم هستند، از این حقه به نفع خودتان استفاده کنید. با کمک به ساخت یک تصور مثبت از دوستانتان قبل از معرفی آن ها، فرصتی برای ایجاد یک رابطه مثبت میان آن دو فرد و خودتان به وجود می‌آورید.

منبع: lifehack

bartarinha.ir

درباره ی zendegijadid

همچنین ببینید

دکوراسیون خانه‌ی مدرن بهناز و محمدرضا در شیراز

در این مطلب می‌خواهیم دکوراسیون خانه ساده و شیک بهناز رحمانی و محمد رضا تجلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *