خانه / اخبار ورزشی / انقلاب بزرگ استقلال از امروز آغاز شد (عکس)

انقلاب بزرگ استقلال از امروز آغاز شد (عکس)

انقلاب بزرگ استقلال از امروز آغاز شد (عکس)

18 سال پیش برای اولین بار امیر قلعه نویی روی نیمکت استقلال حضور یافت؛ پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ ایران.

به گزارش “ورزش سه”، باورش آسان نیست، اما استقلال بدون امیر قلعه نویی بیش از دو دهه است فاتح لیگ ایران نشده و تنها افتخار این تیم بدون ژنرال مربوط به فتح دو جام حذفی با پرویز مظلومی در سال 90 و وینفرد شفر در سال 97 است. امیر قلعه نویی که رابطه پرفراز و نشیبی با استقلال در چهار دهه اخیر چه به عنوان بازیکن و چه سرمربی داشته، اما ردپای این هافبک خلاق و در ادامه سرمربی باهوش در اغلب افتخارات این تیم چه در فوتبال ایران و چه در آسیا در بعد از انقلاب دیده می شود.

18 سال پیش و در آغاز سومین دوره تاریخ لیگ برتر بود که استقلال متحول شده با امیر قلعه نویی جوان در مقابل پاس صف آرایی کرده و به تساوی 2-2 رضایت داد. سفیدپوشان پاس که ابتدا با دو گل محسن بیاتی نیا و جواد نکونام از حریف پیش افتاده بودند، در ادامه دو بار مقابل علیرضا نیکبخت و یدالله اکبری مغلوب شده و در نهایت به تساوی 2-2 رضایت دادند.

 

جالب اینجاست تیم ژنرال در دوره اول حضور این سرمربی متخصص بازگشت بوده و بارها بازی های باخته را با تساوی یا پیروزی عوض می کرد، پس عجیب نبود که این روند از اولین حضور امیر قلعه نویی روی نیمکت آغاز شود.

 

 

 

پیش از آن امیر قلعه نویی در سال 77 دستیار مرحوم ناصر حجازی روی نیمکت آبی پوشان نیز بود و البته در ادامه رابطه این دو مرد پرافتخار تاریخ استقلال به سردی گرایید

 

امیر قلعه نویی که از سال 75 و بعد از خداحافظی از فوتبال در عطش هدایت استقلال بوده و دستیاری مرحوم ناصر حجازی و حضور موقت روی نیمکت این تیم را نیز تجربه کرده بود، حالا به دنبال ساختن استقلالی نوین به اندیشه های به زعم برخی سنتی بود.

 

تابستان آن سال برای هواداران استقلال چندان امیدوارکننده سپری نشد. امیر اردشیر دست به اقدامی شجاعانه زده و بسیاری از بازیکنان باتجربه این تیم چون جواد زرینچه، مهدی هاشمی نسب، سهراب بختیاری زاده، سیروی دین محمدی و … را از ترکیب کنار گذاشت و به جز رضا عنایتی که پیش از این در لباس ابومسلم خوش درخشیده بود خرید چندان بزرگی هم نداشت.

 

 

 

آخرین دوره حضور ژنرال روی نیمکت استقلال، آبی پوشان در سال 92 تیمی پرستاره بوده و آنها تا آستانه قهرمانی در آسیا نیز پیش رفتند، اما در نهایت در نیمه نهایی مغلوب نماینده کره جنوبی شدند؛ جواد نکونام یکی از خیل شاگرد قلعه نویی است که بعدها سرمربی شد.

 

تصور کنید در مقابل پرسپولیس شاید شلوغ ترین تابستان تاریخ خود را پشت سر گذاشته و ستاره هایی چون علی دایی، جواد کاظمیان، ساشا ایلیچ، حامد کاویانپور، عیسی ترائوره و … را به عهده گرفته و با در اختیار داشتن بازیکنانی مانند یحیی گل محمدی، کریم باقری، مهرداد میناوند، پژمان جمشیدی و … شاید تبدیل به پرستاره ترین تیم تاریخ لیگ برتر از حیث در اختیار داشتن بازیکنان ملی پوش و بزرگ شد.

 

دو روز بعد از تساوی 2-2 استقلال در مقابل پاس نیز پرسپولیس در همین استادیوم آزادی با هشت گل پگاه رشت را مغلوب کرد تا هواداران استقلال بیش از پیش ناامید شوند. در هفته های ابتدایی آبی پوشان پرفراز و نشیب طاهر شده و پرسپولیس یکی پس از دیگری رقبا را مغلوب می کرد. اما در ادامه آنچه علی پروین پیش بینی کرده بود رقم خورد و با “فرا رسیدن روزهای تلخ پرسپولیس”، این استقلال بود که در پایان فصل فاصله ای تا کسب عنوان قهرمانی نداشت.

 

https://www.varzesh3.com/

درباره ی zendegijadid

همچنین ببینید

وقتی دیگر مسی به تنهایی کاربردی نیست !

وقتی دیگر مسی به تنهایی کاربردی نیست ! چند سالی است که تیم بزرگ بارسلونا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *