خانه / آخرین اخبار / دانشمند ایرانی آنتن پرنده می‌سازد
دانشمند ایرانی آنتن پرنده می‌سازد
دانشمند ایرانی آنتن پرنده می‌سازد

دانشمند ایرانی آنتن پرنده می‌سازد

یک دانشمند ایرانی با همکاری گروهی از محققان قصد دارد یک آنتن پرنده بسازد که در محیط های شهری سیگنال بهتری برای اینترنت بی سیم فراهم می کند.
به گزارش مهر به نقل از دانشگاه ایالتی اوهایو، درحال حاضر شبکه های بی سیم باید با امواجی بسیار شلوغ و متراکم دست و پنجه نرم کنند. این وضعیت با راه اندازه شبکه های اینترنتی ۵G نیز بدتر خواهد شد. بنابراین هرگونه ارتقای کیفیت سیگنال به بهبود قابل توجه عملکرد منجر می شود.

درهمین راستا نیما قالیچه چیان یکی از استادیاران دانشگاه ایالتی اوهایو با همکاری محققان ایده جالبی ارائه کرده است. آنها معتقدند یک آنتن پرنده مشکل کیفیت سیگنال های اینترنتی بی سیم را حل می کند و از سوی دیگر طیف شلوغ فرکانس های الکترومغناطیسی را بهبود می دهد.

به عبارت دیگر امواج میلیمتری ( ۳۰ تا ۳۰۰ گیگا هرتز) پهنای باندی دائمی فراهم می کنند که برای فرایندهای انتقال اطلاعات با سرعت بالا در آینده اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر فرکانس های ضعیف و شلوغ فعلی به سختی می توانند برای دستگاه های مختلف پهنای باند ملزوم رافراهم کنند.

قالیچه چیان در این باره می گوید: امروزه موبایل ها تمام خدمات مخابراتی بی سیم را برای انتقال اطلاعات به شکل صوت و ویدئو فراهم می کنند. بنابراین همیشه باید فناوری های این بخش را ارتقا داد. ما همیشه باید راهی برای قدرتمندتر کردن سیگنال ها بیابیم تا اطلاعات بیشتری را نسبت به گذشته ارسال و دریافت کنیم.

تاباندن امواج میلیمتری در هوا در مقایسه با کابل های فیبری نوری کم هزینه تر است و احتمالا زیربنای لازم برای پهنای باند در آینده را فراهم می کند. این فناوری به خصوص برای ارتباطات موبایل در محیط های شهری کارآمد خواه بود.

قالیچه چیان در این باره می افزاید: ما سعی داریم فرکانس امواج را ۵۰ برابر بالاتر ببریم تا بتوانیم پهنای باند را ۵۰ برابر بیشتر کنیم. بنابراین ایده اصلی ساخت دستگاه هایی است که اطلاعات را با فرکانس خیلی زیاد دریافت و ارسال می کنند.

وی و گروهش مشغول طراحی آنتن امواج میلیمتری از سیستم های میکرو الکترومکانیکی و فناوری های پرینت سه بعدی هستند.

این آنتن شبیه یک دیافراگم است که پست های کوچکی از آن پشتیبانی می کنند اما بیشتر اوقات این آنتن شناور است. به طور معمول آنتن روی لایه هایی سیلیکونی سوار می شود که سیگنال های بی سیم را تضعیف می کنند و محققان تصمیم دارند با شناورکردن آنتن قدرت سیگنال ها را افزایش دهند.

همچنین این گروه قصد دارند لنزی برای آنتن بسازند که سیگنال های امواج میلیمتری را متمرکز می کند و قدرت می بخشد.

این فناوری برای ارتباطات ماهواره ای، رادارها، تصویربرداری امنیتی و پزشکی به کار می برد.

این فناوری بسیار جوان است و هنوز مشخص نیست وارد بازار شود با این وجود نقشی مهم در گسترش اینترنت ۵G و پهنای باند ملزوم آن دارد.

http://www.beytoote.com/computer/technews/tnews109132.html

درباره ی zendegijadid

همچنین ببینید

مارول از ترکیب کامل و شگفت آور تیم جدید X-Men رونمایی می کند

جهش یافته های مارول در حدود یک سال اخیر از یک دوره طلایی جدید لذت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *